Õppekavad


Prantsuse keele A1 taseme õppekava (algaja)

1. Üldandmed

Õppe nimetus: Prantsuse keel A1 (algajatele, veebipõhine)

Sihtgrupp: Täiskasvanud õppijad, kellel puuduvad või on minimaalsed eelteadmised prantsuse keelest

Õppevorm: Veebipõhine õpe (tunnid platvormil Zoom + iseseisev töö)

Õppemaht: 180 ak. tundi kontaktõpet +  iseseisev töö (u 120 ak. tundi)

Kasutatavad õppematerjalid: Kõik kursusel vajaminevad õppematerjalid edastab õpetaja

Eesmärk: Kujundada õppijatel prantsuse keele esmased oskused, mis võimaldavad igapäevaelus ette tulevates lihtsates olukordades toime tulemist. Õppija on võimeline edukalt sooritama kogu õppekava läbides keeletaseme A1 testi.  

2. Õpiväljundid

Kursuse lõpetanu: oskab tervitada, ennast ja teisi tutvustada; küsida ja anda lihtsat isiklikku infot (nimi, elukoht, rahvus, elukutse, keeled, perekond); oskab kirjeldada oma rutiini ja hobisid; mõistab aeglases ja selges kõnes esitatud lihtsat infot õpitud teemade raames (käekäik, nõustumine või mittenõustumine, hinnad ja kellaajad);  mõistab lühikesi ja lihtsaid tekste (kuulutused, menüüd, kirjad, sildid, lihtsad e-kirjad)ning leiab tekstist vajamineva info õpitud teemade piires; oskab kirjalikult anda info enda või kellegi teise kohta õpitud sõnavara piires, kusjuures teksti sisu on arusaadav, kuid grammatikas võib olla eksimusi.

3. Õppe sisu 

3.1. Teemavaldkonnad
Mina ja teised: tervitamine, tutvustamine, isikuandmed
Perekond ja suhted: pereliikmed, sugulussidemed
Kutsed: sündmusele kutsumine ja äraütlemine, numbrid, kuupäevad, kellaajad
Inimeste kirjeldus: välimus, riided, värvid 
Igapäevane elu: ajakava, tulevikuplaanid, hobid ja vaba aeg
Linnas : kohad ja teenused linnas, liikumine ja transpordivahendid, transport Prantsusmaal
Kohvikus või restoranis: prantsuse köök ja traditsioonilised road/menüüd, tellimine, hinnangu andmine
Reisimine: riigid, linnad, rahvused, keeled, külastatud paigad, soovitused

3.2. Grammatika
Les articles définis (le, la, les) ja indéfinis (un, une, des)
C’est / Ce sont / il y a
Isikulised asesõnad (je, tu, il/elle, nous, vous, ils/elles), omastavad (mon, ton..) ja rõhulised asesõnad (moi, toi..)
Tegusõnade süsteem: kolme pöördkonna tunnused; I pöördkonna tegusõnade (-er lõpulised) pööramine olevikus; ebareeglipärased põhiverbid: être, avoir, aller, faire ning muud igapäevaselt vajaminevad tegusõnad; enesekohased tegusõnad (nt “s’appeler”)
Omadussõnade ühildumine nimisõna soo ja arvuga
Küsimuste moodustamine
Eituse moodustamine (ne… pas, ne… jamais, ne … pas de)
Sageduse määrsõnad (souvent, parfois, rarement, jamais, tout le temps, toujours) ja asukoht lauses
Partitiivsed artiklite (du, de la, des, de) tutvustamine ja kasutamine õpitud kontekstis
Artiklite en, dans, à, au, aux kasutamine väljendamaks, kus keeg asub, elab või kuhu minnakse
Vormi venir de.. kasutamine päritolu väljendamiseks

4. Õppemeetodid ja õpikeskkond

Tundides arendatakse kõiki keeleoskuse aspekte, kasutades sealhulgas erinevaid aktiivõppemeetodeid ja ümberpööratud õpet, et tunnis oleks suurem rõhk teadmiste rakendamisel ja suulisel väljendusoskusel, et toime tulla igapäevastes suhtlusolukordades. Õppetöös on kombineeritud interaktiivne õpe ja iseseisev töö. Õppetöö on mitmekesine ning materjali kinnistamiseks ja õpioskuste arendamiseks rakendatakse erinevaid õpistrateegiad ning julgustatakse õppijad oma õppeprotsessi analüüsima. 
Kontakttunnid on veebipõhised, kus õppetöö toimub aktiivselt, mitmekesiseid ülesandeid tehes (õpetaja selgitused, interaktiivsed ülesanded, rollimängud, paaris- ja grupitööd, iseseisvad ülesanded). Kursuse jooksul kasutatakse erinevaid veebikeskkondi (nt Zoom, Quizlet, Wordwall, Lepointdufle, Tv5monde, Padlet, Google Docs jt) ning kasutatakse mitmekesist kuulamis- ja lugemismaterjali (nt lühiuudised, dialoogid, reklaamid, menüüd, lõigud sarjadest või filmidest). Meeldiva ja turvalise veebiõppekeskkonna saavutamiseks on õpetaja kaamera töös ja alati nähtav ning äärmiselt soovituslik ka kursusel osalejatele. Ilma vastastikuse loata ei ole ei õpetajal ega teistel osalejatel lubatud tunde salvestada .

Iseseisev töö on vajalik protsess, mis aitab õppijal mõelda veelkord õpitust, analüüsida oma teadmisi ja kinnistada õpitut. Iseseisev töö hõlmab nt sõnavara kordamist, kuulamisülesandeid, lühikirjutisi, harjutamist jutustamiseks, loovtöid lühikeste video-  või heliklippide salvestamisel, plakatite tegemist, protfoolio täitmist.

5. Hindamine

Õppija saab õpetajalt regulaarset tagasisidet suuliste ja kirjalike ülesannete kohta. Lisaks toimub regulaarne enesehindamine ja -analüüs: iseseisvad sõnavara- ja grammatikatestid, regulaarne seatud eesmärkide hindamine ja edasise tegevuse kavandamine.
Kursuse lõpus sooritatakse A1 näidistesti (kirjalik ja suuline osa), mille edukal sooritamisel võib õpilane alustada järgmise tasemega või soovi korral sooritada ka ametliku keeletesti vastava organisatsiooni kaudu.

6. Õppekava lõpetamise tingimused

Kursuse edukaks lõpetamiseks õppija:
On osalenud vähemalt 75% kontakttundidest
On sooritanud kokkuvõtva hindamise (suuline vestlus, kirjalik töö, kuulamis- ja lugemisülesanded)


Prantsuse keele A2 taseme õppekava (elementaartase)

1. Üldandmed

Õppe nimetus: Prantsuse keel A2 (algajatele, veebipõhine)

Sihtgrupp: Täiskasvanud õppijad, kellel on läbitud A1 tase või hindavad oma omasuki vastavalt 

Õppevorm: Veebipõhine õpe (tunnid platvormil Zoom + iseseisev töö)

Õppemaht: 120 tundi kontaktõpet +  iseseisev töö (u 70 tundi)

Kasutatavad õppematerjalid: Kõik kursusel vajaminevad õppematerjalid edastab õpetaja

Eesmärk: Arendada seni väljakujunenud algteadmisi ning kujundada õppijatel prantsuse keele oskused, mis võimaldavad igapäevaelus ja tuttavates olukordades toime tulla, vahetada infot ja väljendada ennast lihtsate vahenditega ning olla julgem suhtleja. Õppija on võimeline edukalt sooritama kogu õppekava läbides keeletaseme A2 testi.

2. Õpiväljundid

Kursuse lõpetanu: oskab kirjeldada igapäevaseid olukordi ja kogemusi, rääkida oma perest, tööst, hobidest, reisidest ja harjumustest; oskab küsida ja anda infot igapäevaeluga seotud teemadel; oskab väljendada oma eelistusi, lihtsaid arvamusi ja tundeid; suudab jutustada lihtsal viisil mineviku sündmustest ja väljendada lähituleviku kavatsusi. Õppija mõistab aeglases ja selges kõnes esitatud infot tuttavatel teemadel ning saab aru igapäevaelu puudutavast vestlusest, kui kõne on selgelt struktureeritud; mõistab erinevat tüüpi tekste õpitud teemadel ja leiab vajaliku info; oskab kirjutada lühemaid sidusaid tekste igapäevastel teemadel, kusjuures tekst on üldjoontes arusaadav, kuigi grammatikas võib esineda vigu.

3. Õppe sisu

3.1. Teemavaldkonnad
Mina ja teised: karakter, emotsioonid, harjumused
Tähistamine ja kombed:: sünnipäevad, koosviibimised, tähtpäevad Prantsusmaal 
Minu kodu: kodused tööd, toad, mööbliesemed, 
Vaba aeg ja hobid: filmid, muusika, lugemine,  jms; näiteid prantsuse kultuurist; reisimine ja puhkamine, möödunud reisid
Keskkond ja loodus: aastaajad, ilmaelemendid, temperatuur, maailmajaod ja mandrid, kuidas hoida loodust, teha keskkonnasõbralikumaid valikuid
Köögis: retseptid, kokkamine, maitseeelistused
Keha ja tervis: kehaosad, tervislik eluviis, apteegis lihtsama ostu tegemine
Ostlemine: toidunimekiri ja planeerimine, ostlemine erinevates poodides, hindade võrdlemine
Linnas: teejuhtimine ja orienteerumine, vaatamisväärsused Prantsusmaal ja mujal maailmas

3.2. Grammatika
Tegusõnade pööramise jätk +  kasutatavaid ebareeglipäraseid verbe (prendre, mettre, venir, sortir, partir, dormir jne)
Passé composé ja imparfait (minevik) sissejuhatus: Tulevik: futur proche ja selle vastandamine olevikuga
COD (le, la, les), COI (lui, leur), asesõna “y” ja “en” sissejuhatus
Võrdlusastmed: omadussõnade ja määrsõnade võrdlemine (plus… que, moins… que, aussi… que)
Omastavad asesõnad (ce, cet, cette, ces)
Lihtsamad sidesõnad: parce que, mais, donc, puis, ensuite jne
Lauseehitus ja sõnade järjekord: artiklid, omadussõnade paiknemine lauses, omadussõnade ühildamine
Kohamäärsõnad
L’imperatif (käskiv kõneviis) 

Õppemeetodid ja õpikeskkond, hindamine ja kursuse lõpetamistingimused kattuvad A1 taseme õppekavaga (vaata ülevalt poolt punktid 4, 5, 6. 


Prantsuse keele B1 taseme õppekava (madalam kesktase)

1. Üldandmed

Õppe nimetus: Prantsuse keel B1 (kesktasemele, veebipõhine)

Sihtgrupp: Täiskasvanud õppijad, kellel on läbitud A2 tase või kes hindavad oma taset vastavaks.

Õppevorm: Veebipõhine õpe (tunnid platvormil Zoom + iseseisev töö)

Õppemaht: 120–140 tundi kontaktõpet + iseseisev töö (u 80–100 tundi)

Kasutatavad õppematerjalid: Kõik kursusel vajaminevad õppematerjalid edastab õpetaja (sh autentne meedia ja tekstid).

Eesmärk: Arendada õppija keeleoskust sellisel tasemel, et ta suudaks iseseisvalt toime tulla igapäevaelus, töö- ja õppesituatsioonides ning väljendada oma mõtteid ja kogemusi pikemates ja sidusamates tekstides. Kursuse lõpuks on õppija võimeline sooritama keeletaseme B1 testi.

2. Õpiväljundid

Kursuse lõpetanu: Oskab arusaadavalt rääkida oma igapäevaelust, hobidest, kultuurist ja ühiskonnast, väljendada oma kogemusi, arvamusi ning põhjendada lihtsamas vormis oma valikuid ja teha ettepanekuid; saab jälgida autentset prantsuskeelset sisu (seriaalid, filmid, videod), mis kõneleb õpitud teemadel; on võimeline konteksti järgi tabada või oletada tundmatute sõnade tähendust; leiab erinevatest tekstidest (jutustused, lihtsamad arvamuslood, blogipostitused, infolehed) välja olulisema;  oskab kirjutada sidusamaid tekste (nt isiklik kiri, reisikiri, arvamuslugu, jutustus minevikust), kus sõnavara ja grammatika kasutus on mitmekesisem, kuigi vead on võimalikud.

3. Õppe sisu

3.1. Teemavaldkonnad
Kultuurielamused: erinevat tüüpi kultuurisündmused, nähtu/loetu/kuuldu kirjeldamine ja arvamuse avaldamine
Sõprus, suhted ja konfliktid: mis on sõprus?, harjumused ja rollid suhetes, konflikti allikad, suhtluskultuuri võrdlus Eesti ja Prantsusmaa kommete vahel
Kus on hea?: elu erinevates riikides, plusside ja miinuste väljatoomine ning valikute põhjendus.
Tarbimine: tarbijaharjumused ja võrdlus erinevate inimeste või riikide vahel, ületarbimisega kaasnevad probleemid vs mõistlik tarbimine
Meedia ja tehnoloogia: interneti head ja vead
Ühiskond ja kultuurielu: tähtpäevad, kombed, haridus ja tööelu
Maja või korter: üürimine ja ostmine, üüriturg Prantsusmaal (hinnad, kvaliteet, turistide mõju kohalikele) 

3.2. Grammatika
Uued ajavormid: futur simple, conditionnel présent 
Tingimuslaused (si- laused, I tüüp).
Pronoomenite laiendamine:  COD, COI, asesõnad “y” ja “en” eri kasutuses;
Käskiv kõneviis (l’imparfait) täies ulatuses.
Võrdlusastmete kordamine + superlatiiv.
Kaudne kõne (présent ja passé composé tasemel).
Põhjus-tagajärg (donc, parce que, a cause de, grace a, bien que, car, comme, alors)
Relatiivsed asesõnad (qui, que, où, dont).
Plus-que parfait (sündmus, mis juhtus enne teist minevikusündmust)
Passiivi moodustamine

Õppemeetodid ja õpikeskkond, hindamine ja kursuse lõpetamistingimused kattuvad A1 taseme õppekavaga (vaata ülevalt poolt punktid 4, 5, 6.